Du är inte inloggad.
Tobbe79 skrev:
den fete skrev:
bobby skrev:
Vill man ha utvecklingspotential i järnvägen (och inte minst få den att i ännu högre grad bli ett bra alternativ till bilismen) måste stationen givetvis ligga i centrum. Att omvandla Jönköping till Söderhamn (där stationen ligger motsvarande söder Munksjön) är enligt mitt förmenande ingen vidare idé.
O andra sidan kommer du från Habo ser jag så vetifan om du har rätt att ens uttala dig i denna fråga.För Habo är och kommer alltid vara en pisshåla jämfört med underbara Jönköping.Så jag har ett förslag dra ett järnvägsspår mitt igenom hela Habo samt slå upp ett stort kärnkraftverk mitt i centrum som vi i Jönköping kan få mycket el ifrån.
Tror för övrigt inte att du fattar riktigt allt i denna fråga.För du hävdar att stationen måste ligga i centrum och där håller jag med dig men skillnaden är att jag inser att framtida centrum kommer bli större och dra sig söder ut mot just söder om munksjön.Så varför inte ligga före och inse vad som komma skall istället för att bestämma för bygge av dubbelspår längs vätterstranden och förstöra det finaste Jönköping har att erbjuda på sommrarna(undantag J-Södra).Ett bygge som dessutom tidigast skall starta 2012 och då kan jag garantera dig att man redan ser att centrum blivit större samt dragit sig mer åt hållet söder om munksjön.Man ska bygga för framtiden med kloka beslut kosta vad det kosta vill.Inget fel på Habo, dessutom är det ingen i den här kommunen somönskar mäta sig med Jönköping. Hajar du?
Jag hajar!Men vad jag försökte få fram är att jag inte tycker att folk i Habo ska lägga sig i Jönköpingsframtid det rä väl för fan dom som bor i Jönköping som ska ta detta beslut så blir arg när någon från Habo går in och påstår att ett förslag som kan förstöra Jönköpings framtid är bra.Dessutom kanske du inte fattade att det var med humor som jag skrev det första om Habo!
den fete skrev:
Tobbe79 skrev:
den fete skrev:
O andra sidan kommer du från Habo ser jag så vetifan om du har rätt att ens uttala dig i denna fråga.För Habo är och kommer alltid vara en pisshåla jämfört med underbara Jönköping.Så jag har ett förslag dra ett järnvägsspår mitt igenom hela Habo samt slå upp ett stort kärnkraftverk mitt i centrum som vi i Jönköping kan få mycket el ifrån.
Tror för övrigt inte att du fattar riktigt allt i denna fråga.För du hävdar att stationen måste ligga i centrum och där håller jag med dig men skillnaden är att jag inser att framtida centrum kommer bli större och dra sig söder ut mot just söder om munksjön.Så varför inte ligga före och inse vad som komma skall istället för att bestämma för bygge av dubbelspår längs vätterstranden och förstöra det finaste Jönköping har att erbjuda på sommrarna(undantag J-Södra).Ett bygge som dessutom tidigast skall starta 2012 och då kan jag garantera dig att man redan ser att centrum blivit större samt dragit sig mer åt hållet söder om munksjön.Man ska bygga för framtiden med kloka beslut kosta vad det kosta vill.Inget fel på Habo, dessutom är det ingen i den här kommunen somönskar mäta sig med Jönköping. Hajar du?
Jag hajar!Men vad jag försökte få fram är att jag inte tycker att folk i Habo ska lägga sig i Jönköpingsframtid det rä väl för fan dom som bor i Jönköping som ska ta detta beslut så blir arg när någon från Habo går in och påstår att ett förslag som kan förstöra Jönköpings framtid är bra.Dessutom kanske du inte fattade att det var med humor som jag skrev det första om Habo!
då kan man ju lika väl ta ifrån folk över 80 rösträtt för att dom ändå kanske dör innom en 4års period...
rikard skrev:
den fete skrev:
Tobbe79 skrev:
Inget fel på Habo, dessutom är det ingen i den här kommunen somönskar mäta sig med Jönköping. Hajar du?Jag hajar!Men vad jag försökte få fram är att jag inte tycker att folk i Habo ska lägga sig i Jönköpingsframtid det rä väl för fan dom som bor i Jönköping som ska ta detta beslut så blir arg när någon från Habo går in och påstår att ett förslag som kan förstöra Jönköpings framtid är bra.Dessutom kanske du inte fattade att det var med humor som jag skrev det första om Habo!
då kan man ju lika väl ta ifrån folk över 80 rösträtt för att dom ändå kanske dör innom en 4års period...
Vad fan har dte med saken att göra?
Idag skriver bland andra Svenska Dagbladet om Banverkets (och Vägverkets) brist på pengar, vilket leder till att en mängd infrastruktursatsningar riskerar att skjutas på framtiden. Nedan är ett exempel på hur man från regionalt håll bevakar sina intressen, något man uppenbarligen inte är intresserade av i vår kommun;
SvD skrev:
Kristina Falk, projektledare för Norrbotniabanegruppen är kritisk till att flera projekt riskerar att skjutas på framtiden.
- Det här är förödande för många järnvägsprojekt, bland annat Norrbotniabanan som är så viktig för basindustrin, säger hon till TT.
Oppostionsrådet Peter Persson försöker i jnytt plocka partipolitiska poäng genom att påpeka att nuvarande majoriteten inte är enig i dubbelspårsfrågan. Det hade varit bättre om han försökte tänka på Jönköpings bästa istället;
jnytt skrev:
Att bygget av ett nytt dubbelspår i Jönköping senareläggs har med största sannolikhet ett samband med att kommunledningen inte kan komma överens, anser socialdemokraterna i Jönköping som kallade till presskonferens med anledningen av Banverkets reviderade plan.
-Jag är bekymrad över det fullständiga haveri som drabbat Jönköping, säger Peter Persson (s) som även menar att kommunledningen gett signaler till Banverket om att de inte skulle kunna lösa frågan om dubbelspår och att det därför senarelagts.
Vilket kvalificerat skitsnack.
Mango skrev:
Idag skriver bland andra Svenska Dagbladet om Banverkets (och Vägverkets) brist på pengar, vilket leder till att en mängd infrastruktursatsningar riskerar att skjutas på framtiden. Nedan är ett exempel på hur man från regionalt håll bevakar sina intressen, något man uppenbarligen inte är intresserade av i vår kommun;
SvD skrev:
Kristina Falk, projektledare för Norrbotniabanegruppen är kritisk till att flera projekt riskerar att skjutas på framtiden.
- Det här är förödande för många järnvägsprojekt, bland annat Norrbotniabanan som är så viktig för basindustrin, säger hon till TT.Oppostionsrådet Peter Persson försöker i jnytt plocka partipolitiska poäng genom att påpeka att nuvarande majoriteten inte är enig i dubbelspårsfrågan. Det hade varit bättre om han försökte tänka på Jönköpings bästa istället;
jnytt skrev:
Att bygget av ett nytt dubbelspår i Jönköping senareläggs har med största sannolikhet ett samband med att kommunledningen inte kan komma överens, anser socialdemokraterna i Jönköping som kallade till presskonferens med anledningen av Banverkets reviderade plan.
-Jag är bekymrad över det fullständiga haveri som drabbat Jönköping, säger Peter Persson (s) som även menar att kommunledningen gett signaler till Banverket om att de inte skulle kunna lösa frågan om dubbelspår och att det därför senarelagts.Vilket kvalificerat skitsnack.
Men att Peter Persson är en jävla pajas som ofta snackar skit är väl ingen överasking.Men håller med dig att det är oroande att de tänker på sitt eget partis bästa istället för Jönköpings.
den fete skrev:
Tobbe79 skrev:
den fete skrev:
Jag måste väl tillstå att den lokala självstyrelsen i Jönköping engagerar folk i angränsande kommuner. Själv har jag bott i Jönköping i 25 år, det är endast de senaste 2 åren som jag har tillbringat i Habo. Kommunpolitiken är inte så het i allmänhet och när det gäller Habo är det en form av konsensus som råder, vilket får en att undra vad det är för vits med kommunalpolitik. När det gäller dubbelspåren i stadskärnan tycker jag förslaget är skit, men med tanke på att alla numera är liberaler eller aktivister blir det lätt så att "regional tillväxt" har blivit ett modeord. Har alltid funderat på vad regional tillväxt har för plats i en globaliserad värld? Samma begrepp används för att proklamera ansvarsreformen där regionkommuner ska ersätta länsindelningen på grund av att den är gammal, mer eller mindre. I och för sig är hela det här tugget med regional tillväxt en produkt av den sittande regeringen och den politiken man för på riksplanet, framhejad av de politiska analfabetar som förändrade maktstrukturen i den svenska riksdagen. Det svenska folkets allmänna politiska prientering är ganska vilsen, titta bara på Sverigedemokraternas 4,3%. Alliansens kunskapssgregering med en gymasieutbildning som gjor för stigmatisering och en utebliven komvux utbildning lär väl råda bot på den ideologiska baksmällan i landet och folk lär till och med börja läsa kvällstidningar igen, för att på så sätt finna sin politiska orientering. För det är vl fortfarande Aftonbladet och Expressen som för en politisk granskande debatt på hög nivå?
Tobbe79 skrev:
Alliansens kunskapssgregering med en gymasieutbildning som gjor för stigmatisering och en utebliven komvux utbildning lär väl råda bot på den ideologiska baksmällan i landet och folk lär till och med börja läsa kvällstidningar igen, för att på så sätt finna sin politiska orientering.
Det heter väl att "ge utrymme för individen" och att "stärka civilsamhället"... Då kan man inte tvinga på folk nån bildning, istället ska de få fixa skiten på egen hand. Det räcker med UTbildning för att tillfredställa ekonomins behov på ett effektivt sätt. Alliansen - vi tror på människan... Right...
staten skrev:
Tobbe79 skrev:
Alliansens kunskapssgregering med en gymasieutbildning som gjor för stigmatisering och en utebliven komvux utbildning lär väl råda bot på den ideologiska baksmällan i landet och folk lär till och med börja läsa kvällstidningar igen, för att på så sätt finna sin politiska orientering.
Det heter väl att "ge utrymme för individen" och att "stärka civilsamhället"... Då kan man inte tvinga på folk nån bildning, istället ska de få fixa skiten på egen hand. Det räcker med UTbildning för att tillfredställa ekonomins behov på ett effektivt sätt. Alliansen - vi tror på människan... Right...
Detta har väl absolut ingenting med dubbelspåret att göra som tråden faktiskt handlar om!Så jag föreslår att ni startar en ny tråd för att diskutera politik i allmänhet.
Jag tycker man ska ta de 50 Miljonerna man tänkt avsätta för nya kulturhuset
och gräva en tunnel för Järnvägen istället...
http://www.jnytt.se/Read__7137.aspx
Om det är trångt på tågen.. Häng på några extra vagnar istället. 
den fete skrev:
staten skrev:
Tobbe79 skrev:
Detta har väl absolut ingenting med dubbelspåret att göra som tråden faktiskt handlar om!Så jag föreslår att ni startar en ny tråd för att diskutera politik i allmänhet.
Du är petig med detaljer. Min fråga till dig lyder: Vad har eventuell hemkommun att göra med deltagande i en debatt kring dubbelspåret?
Tobbe79 skrev:
den fete skrev:
staten skrev:
Det heter väl att "ge utrymme för individen" och att "stärka civilsamhället"... Då kan man inte tvinga på folk nån bildning, istället ska de få fixa skiten på egen hand. Det räcker med UTbildning för att tillfredställa ekonomins behov på ett effektivt sätt. Alliansen - vi tror på människan... Right...Detta har väl absolut ingenting med dubbelspåret att göra som tråden faktiskt handlar om!Så jag föreslår att ni startar en ny tråd för att diskutera politik i allmänhet.
Du är petig med detaljer. Min fråga till dig lyder: Vad har eventuell hemkommun att göra med deltagande i en debatt kring dubbelspåret?
Ja du först och främst handlade ju denna tråd om just dubbelspåret vilket säger det mesta om varför ditt inlägg ej passar in!
Sedan mitt inlägg om att jag blev upprörd över att en Habobo kom in och skrev att ett dubbelspår igenom Jönköping var en bra idé.Det tycker jag någon får räkna med som kommer in med ett inlägg som kan bidra starkt negativt till Jönköpings framtid.Detta tycker jag mycket väl passar in på tråden dubbelspåret.
Tycker inte du?
den fete skrev:
Tobbe79 skrev:
den fete skrev:
Ja du först och främst handlade ju denna tråd om just dubbelspåret vilket säger det mesta om varför ditt inlägg ej passar in!
Sedan mitt inlägg om att jag blev upprörd över att en Habobo kom in och skrev att ett dubbelspår igenom Jönköping var en bra idé.Det tycker jag någon får räkna med som kommer in med ett inlägg som kan bidra starkt negativt till Jönköpings framtid.Detta tycker jag mycket väl passar in på tråden dubbelspåret.
Tycker inte du?
Habo-bon kanske menar att det behövs dubbelspår till och från mellan våra orter för att klara trafiken när J-Södra spelar i Allsvenskan. Och då är ju tråden än mer relevant.
Senast redigerat av Grönvit (08.05.31 08:34:43)
Den här tråden drar till sig en hel del spam av någon anledning, varför jag stänger den för postning nu. Vill någon ta upp diskussionen igen så starta bara en ny tråd!