Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/arvid/public_html/punbb/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/arvid/public_html/punbb/include/common.php:50) in /home/arvid/public_html/punbb/header.php on line 31

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/arvid/public_html/punbb/include/common.php:50) in /home/arvid/public_html/punbb/header.php on line 32

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/arvid/public_html/punbb/include/common.php:50) in /home/arvid/public_html/punbb/header.php on line 33

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/arvid/public_html/punbb/include/common.php:50) in /home/arvid/public_html/punbb/header.php on line 34
GM Debatt / Green Machine viktigare än J-Södra ?

#1 06.04.21 13:05:28

Kenny
Gäst

Green Machine viktigare än J-Södra ?

Jag har följt Södra under en lång tid nu, varit på de flesta matcher osv.
En ska som jag lagt märke till är de supporter-prylar som Green Machine själva "tryckt upp".
Vad jag kan se så nämns inte en J-Södra på dessa, Halsdukar som det står med stor text "GREEN MACHINE" och sen längst ut står det med små bokstäver"Jönköping".
En annan sak som jag också tycker är märkligt är att man tydligen hellre har på sig sin "Green Machine"-munkjacka istället för, som jag tycker man ska ha, en match tröja.
Så... frågan är då alltså, är Green Machine viktigare för dessa än J-Södra?

#2 06.04.21 13:21:19

Mango
Moderator
Från: Huskvarna? I think not!
Registerad: 05.08.06
PM

Re: Green Machine viktigare än J-Södra ?

Kenny skrev:

En ska som jag lagt märke till är de supporter-prylar som Green Machine själva "tryckt upp".
Vad jag kan se så nämns inte en J-Södra på dessa

Det beror på att J-Södra inte tillåter användning av namnet på inofficiell merchandise.

J-Södra gillar att jämföra sig med HV71 i olika sammanhang. Just i det här fallet väljer man att inte göra som HV71 gör gentemot North Bank Supporters, som får använda både HV:s namn och logotype på sin merch.

Denni Avdic, fostrad i Huskvarna Tennisklubb

#3 06.04.21 15:27:01

Tillman
Administratör
Från: Söder
PM

Tror det finns flera faktorer förutom det som Mango nämner angående Namnet J-Södra.
Just i början av en supporterklubbs verksamhet så är det förmodligen många som helt enkelt har på sig dess kläder (i detta fall GM's) av förbannat stor stolthet över vad vi åstakommit hittils samtidigt som man vill göra reklam för sina produkter. Ju mer vi syns, desto mer medelmmar, intäkter, bussresenärer osv. Med detta ökar stödet till J-Södra.

Förutom detta så är många besvikna över de kläder som J-Södra tagit fram. Många anser helt enkelt inte att de håller måttet (inte jag heller) och kränger därför hellre på sig en GM-munk istället. Tycker det är ett ganska bra sätt att visa att de måste lägga ner mer energi på att ta fram snygga produkter genom att helt enkelt rata de t-shirtar mm som de tagit fram. Jag vill inget hellre än att kunna dra på mig riktigt snygga J-Södrakläder att bära med stolthet utan att folk pekar och skrattar vilket känns som att det finns en överhängande risk för som läget är nu. Vi har snackat med dem om detta och hoppas på bättring.

Tilläggas bör att GM's kläder fått en del folk att bli intresserade av fotboll och J-Södra. En hel del personer som knappt sett en match tidigare har blivit så imponerade av GM's merch att de helt sonika köpt dem och efter det blivit intresserade av Södra och nu följer varje match. Konstigt kan tyckas men så är det.

Helt enkelt anser jag att snygga kläder med J-Södraanknytning, även om de är GM's, gör bättre reklam för J-Södra än det mesta av det som Södra tagit fram som många snarare rynkar på näsan åt.

Där ligger Jönköping, som en vattenfågel på näset och speglar sig i Götas medelhav, i Vättern det underbara romantiska vattnet... och runtomkring stå de väldiga bergen på vakt, liksom jättar, med de gröna buskhjälmarna vajande för vinden. Sannerligen är det en rik och underbar natur.
E. Tegnér 1838

#4 06.04.21 15:53:04

Challe
Reg. användare
Registerad: 06.04.21
PM

Att GM föredrar sin munkjacka före matchtröja är ju enligt mig ett bra val..
Ge mig gärna skit för det men enligt min åsikt är det lite clownskola över matchtröjor i hejarklackar... 

Jag har varit på södramatcher till och från sedan 80 talet, och måste säga att GM har utvecklas i samma takt som södra, min respekt har GM framförallt för att de lyckats undvika en del "pajaserier" som någon här på forumet så väl beskrev det. J-södras egna prylar (förutom deras halsduk) är riktigt, riktigt tragiska....

#5 06.04.25 07:17:06

Kenny
Gäst

Svar till Mango: Detta förklarar en hel del, tack.

Svar till Tillman: Jag köper delar av det du säger, ser dock ingen anledning att inte ha en match tröja på vallen...

Svar till Challe: "lite clownskola över matchtröjor  hejarklackar "...  kommenterar inte ens det...

#6 06.04.25 08:32:21

rikard
GM Styrelse
Från: Kungsgatan
Registerad: 06.04.19
PM

matchtröja är lite hockey

Kom igen nu J-Södra! Kör för fa-an!

#7 06.04.25 09:25:04

Challe
Reg. användare
PM

Okey, jag tar tillbaks det där med clownskola, jag fick bara lite panik...
Funderar skarpt på att gå med i GM, men inte en chans att jag tar på mig en matchtröja liksom...

Tyckte själv att matchtröja var obligatoriskt i en klack på den tiden när jag var med i dåvarande klapp & klang... men då var jag 14... nu vill jag absolut inte klanka ner på de som gillar matchtröjor och mena att det är barnsligt men när man som jag har passerat 30 så blir man ju lite "gubbig"... ;)

#8 06.04.25 09:29:00

Tony
North Bank Supporter
Registerad: 05.11.07
PM

Challe skrev:

Funderar skarpt på att gå med i GM, men inte en chans att jag tar på mig en matchtröja liksom...

Whats holding u back son?

Robban skrev:
Ta du och byt ditt användarnamn din jävla tönt och utge dig inte för att vara Fylle TT... idiot!

#9 06.04.25 12:11:26

Challe
Reg. användare
PM

Men faan Tony, jag vet inte... jag är så pass gammal att jag var med på den tiden då HV spelade i div 1, gladde mig när de äntligen gick upp till elitserien (bägge gångerna) men trots det så är det fotbollen som äger mitt hjärta....  och man har ju gått och lidit i många år (med undantag för en kort period på 80 talet då jag trodde att något var på gång) med enstaka besök på stadsparksvallen (mest södra-HFF). De senaste åren har ju varit ett glädjerus, och ibland tror man ju inte att det är sant! Det enda man har saknat lite är väl lite mer stämning under matcherna. Under sista Bunkeflod kvalmatchen insåg jag ju att det hade hänt någonting även på den fronten, GM har ju utvecklats, och på ett sätt som jag kan stödja till 100% Jag måste bara få tummen ur och ta det sista steget..... men tro mig, jag jobbar på det ;)

#10 06.06.06 19:50:40

Kenny
Gäst

Kanske det är jag som är lite gammaldags som tycker att man ska ha match-tröja på sig för att visa var fotbolls-hjärtat ligger. Men för mig är det en självklarhet !

Om man tittar på den senaste hemmamatchen så när jag tittade ut över klacken så var det inte ens grön... Dock så lät det bättre (mer) än på många matcher så det ska ni ha plus för!

#11 06.06.06 20:17:34

Dollargrinet
Green Machine
Från: Jönköping
PM

Tycker också att man kan ha matchtröja... men lite häftigt är det.. ingen ser oss, men de flesta hör oss.

Money Rules.......

#12 06.06.06 21:56:02

Tobbe79
Green Machine
Registerad: 06.04.30
PM

Dollargrinet skrev:

Tycker också att man kan ha matchtröja... men lite häftigt är det.. ingen ser oss, men de flesta hör oss.

Matchtröja? Nej, tack......

#13 06.06.07 10:33:26

Brutus
Green Machine
Från: Idas Park Söder
Registerad: 05.11.09
PM  Webbsida

Ha på er vad fan ni vill, matchtröja, GM-hood whatever...huvudsaken är att ni står hos klacken och sjunger av bara fan...

Strömbrytaren...så jävla beroende av mej!

#14 06.06.07 10:44:11

Tillman
Administratör
Från: Söder
PM

Kan meddela att de nya matchtröjorna som går att inhandla på intersport är brutalt snygga. Det skiljer ljusår från de tidigare tröjorna.Helt reklamfria, v-ringade och snygg design. Ska själv inskaffa den vita bortavarianten. En small då såklart. Säger nej tack till hockeytröjsyndromet.

Där ligger Jönköping, som en vattenfågel på näset och speglar sig i Götas medelhav, i Vättern det underbara romantiska vattnet... och runtomkring stå de väldiga bergen på vakt, liksom jättar, med de gröna buskhjälmarna vajande för vinden. Sannerligen är det en rik och underbar natur.
E. Tegnér 1838

#15 06.06.07 18:40:56

Gästen
Gäst

tycker att gm gör en trevlig stämning på vallen, å det lite sång å tifo, nice.. tror att det kan växa betydligt mer, fotbollsklackar i sverige har ett jävligt dåligt rykte, har själv varit på dom flesta allsvenska arenor i landet, å vet att man sällan blir trevligt bemött, varken av lokalbefolkning el polis. men gm har ett gött rykte i jkpg..

men fan vad förvånad man blir när man ser kille på vallen sjungandes j-södra ramsor, men  pryder sin kropp med en t-shirt som visar fotboll å basebollträ.. man undrar hur fan en del tänker?? bevisligen inte alls..

är en jävligt tunn gräns mellan att vara respekterad för en skön klack i stan, eller att folk börjar tycka illa om er... å börjar mer folk trampin på firma vägen är ni illa ute..

#16 06.06.07 18:51:26

Norton
Green Machine
Från: Linköping
PM

Gästen:

1. Den där modellen är inte officiell GM-merch (alltså från tiden innan föreningen GM egentligen fanns)

2. Den är från tiden när vi harvade i div. 2 och ska nog inte tas på allt för stort allvar.

Senast redigerat av Norton (06.06.07 18:53:35)

"Människor lever sida vid sida som oxar, nätt och jämnt lyckas de av och till dela på en flaska sprit" -Michel Houellebecq

#17 06.06.07 19:24:26

gästen
Gäst

Norton skrev:

Gästen:

1. Den där modellen är inte officiell GM-merch (alltså från tiden innan föreningen GM egentligen fanns)

2. Den är från tiden när vi harvade i div. 2 och ska nog inte tas på allt för stort allvar.

1. men står väl ändå gm, på den, vilken direkt kopplar den till er, oavsett när den gjort´s, men skit samma grejen är mer att den trycktes å några tyckte den var en jävligt bra idé.

2.du menar i höstas???  :)

#18 06.06.07 19:37:43

Norton
Green Machine
Från: Linköping
PM

gästen skrev:

Norton skrev:

Gästen:

1. men står väl ändå gm, på den, vilken direkt kopplar den till er, oavsett när den gjort´s, men skit samma grejen är mer att den trycktes å några tyckte den var en jävligt bra idé.

2.du menar i höstas???  :)

1. Det är klart att det är roligare i div. 2, vem tar ett basebollträ på allvar på myrvalla eller grimsborg? Nu i eliten blir det dock lite mer innebörd. Man kan ju tex se att den, trots att den varit med länge, inte ha väckt några reaktioner förrän nu.

Dessutom trycktes den när GM var ett ganska fritt namn, inga direkt föreningsstadgar på den tiden...och det tycker jag kan spela en viss roll...

2. vet i fan när den trycktes, tror det var när vi harvade i div.2 och inte i höstas när vi lekte i div. 2 =)

(och kanske kanske är det GM´s brännbollsgängs logga, det kanske inte har något med våld alls att göra ;-))

Senast redigerat av Norton (06.06.07 19:38:48)

"Människor lever sida vid sida som oxar, nätt och jämnt lyckas de av och till dela på en flaska sprit" -Michel Houellebecq

#19 06.06.07 19:56:43

Arvid
Administratör
Från: Söder om Söder
Registerad: 05.07.30
PM

Vi spelar i torparondellen matchfria lördagar kl 17.00, du är välkommen :P

Människan har skapat Gud till sin avbild - längre räcker inte hennes fantasi.
Tage Danielsson

#20 06.06.07 20:07:34

Gästen
Gäst

Arvid skrev:

Vi spelar i torparondellen matchfria lördagar kl 17.00, du är välkommen :P

tack snälla, ses på lördag då, om jag kan bli av med min biljett till sve- tt..

väl mött..

Sidfot